ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 22 Αυγούστου 2014
Ελλάδα Πολιτική Οικονομία Στήλες Κόσμος Media Περιβάλλον Αθλητικά "Π" ART "Π" ΠΡΑΣΙΝΟ
     
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 1 Μαρτίου 2013
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 302 στις 28 Φεβρουαρίου 2013
Κατερίνα Aγγελιδάκη
Σωτήρης Χατζάκης: Είμαι γιος του Κούρκουλου

Μέσα σε ένα ζοφερό κλίμα δηλώσεων, αντεγκλήσεων, διαφορετικών ερμηνειών του ιδρυτικού νόμου του θεάτρου και αλληλοκατηγοριών, έγινε ο ετήσιος απολογισμός του ΚΘΒΕ, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων ανάμεσα στα όργανα του θεάτρου. Συναντήσαμε τον Σωτήρη Χατζάκη στην Αθήνα, εφόσον επέλεξε να απέχει από τις διαδικασίες, και προσπαθήσαμε να απαντήσουμε στις απορίες μας.

Η φαγωμάρα της διοίκησης στο ΚΘΒΕ δεν τιμά κανέναν σας. Πώς φτάσατε ώς εκεί;
Υπάρχουν τεράστια ζητήματα που πρέπει να διαχειριστούμε στην κρίση, όπως το ενιαίο μισθολόγιο και πολλά άλλα, και αντ’ αυτού ζούμε μια απίστευτη κατάσταση. Η φαγωμάρα δεν κάνει μόνο κακό στο θέατρο, αλλά και στη δική μου ζωή. Το μόνο που λέω, για τελευταία φορά, είναι ότι δεν ξεκίνησα εγώ την αντιπαράθεση, αλλά η επιστολή που εστάλη στο «Βήμα» και αφορούσε το θέμα της κλοπής των χρημάτων από την καλοκαιρινή περιοδεία του θεάτρου. Η μισή μου ζωή στο ΚΘΒΕ είναι να παράγω καλλιτεχνικό έργο, η άλλη μισή να ασχολούμαι με τα νούμερα. Κι εγώ έχω γίνει κάτι σαν τον θείο Βάνια στην τελική σκηνή του έργου… Κατηγορήθηκα ότι δεν έδινα τον απολογισμό, την ώρα που για πρώτη φορά από το 1995 τα έσοδα μόνο από τις εισπράξεις 2011-2012 ξεπερνούν τα 3.126.000 και ο θετικός απολογισμός της ίδιας χρονιάς έχει πλεόνασμα 1.283.000.

Ο ετήσιος απολογισμός του θεάτρου καταψηφίστηκε από τέσσερα μέλη του Δ.Σ., άρα δεν «πέρασε», όπως είπαν σε ανακοίνωσή τους, επειδή διαπιστώθηκαν υπερβάσεις. Τι λέτε επ’ αυτού;
Ο απολογισμός καταψηφίζεται με πλειοψηφία 2/3 επί του συνόλου των μελών. Αυτό δεν συνέβη. Δεν θα συμμετέχω άλλο σ’ αυτό το παιχνίδι συρρίκνωσης του ΚΘΒΕ. Γιατί όλο αυτό το κλίμα αναπόδεικτων δηλώσεων και αντιδικιών πλήττει ουσιαστικά και πρωτίστως το θέατρο. Ο απολογισμός βρίσκεται στο γραφείο του υπουργού, ο οποίος έχει τον θεσμικό ρόλο.

Σας κατηγορούν πολλοί ότι αφήνετε απλήρωτους τους συνεργάτες του ΚΘΒΕ εδώ και χρόνια, ενώ πανηγυρίζετε για τις εισπράξεις.
Έχουν απόλυτο δίκιο όσοι τους χρωστάμε και ζητώ δημόσια συγνώμη σε προμηθευτές, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, την Ένωση Θεατρικών Συγγραφέων κ.λπ. Όταν ανέλαβα, βρήκα χρέος 3.400.000 και οφειλές από το 2002. Έπρεπε ταυτοχρόνως να προσέξω και την επιβίωση του θεάτρου και την αποπληρωμή με μία χρονολογική ιεράρχηση. Είχα να αντιμετωπίσω, εκτός από την περικοπή της κρατικής επιχορήγησης, και το χρέος της Όπερας, ύψους 1.500.000, το οποίο αδίκως «φορτώθηκε» στο ΚΘΒΕ. Μοιραία καθυστέρησα τις οφειλές. Αυτό που λέω σήμερα είναι ότι συμπεριλαμβανόμαστε στον νόμο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, με ποσό 2.500.000. Τηλεφωνώ κάθε βδομάδα στο υπουργείο Οικονομικών για να πάρουμε τα χρήματα.

Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι η κλοπή που αναφέρθηκε το καλοκαίρι είναι «περίεργη»;
Γιατί δεν ρωτούν την Ασφάλεια Θεσσαλονίκης; Δεν είμαι ταυτοχρόνως και Κλουζό. Εκτός αν η κυβέρνηση μου δώσει εντολή να κάνω και τις αστυνομικές έρευνες… Πιθανόν να είχα βρει τους κλέφτες γιατί, από ό,τι ξέρω, είναι μια σπείρα που έχει κλέψει κι άλλα θέατρα και η αστυνομία είναι πολύ κοντά τους. Στις επιθέσεις αυτές απαντώ με νομικό τρόπο και δεν θέλω να πω τίποτα παραπάνω.

Μια έντονη μομφή εναντίον σας είναι ότι είστε λαϊκιστής στο ρεπερτόριο. Τι απαντάτε;
Τα 6.800.000 της συρρικνωμένης κρατικής επιχορήγησης καλύπτουν τη μισθοδοσία του προσωπικού μαζί με το ΙΚΑ. Για τα υπόλοιπα λειτουργικά, τους φόρους και το καλλιτεχνικό έργο χρειάζομαι άλλα 3.000.000. Πού θα τα βρω αν ακολουθήσω τις αγάπες μου και ανεβάσω δύο μελέτες για τον Γκουρτζίεφ, τον Μπέκετ και τον Κάφκα στις μεγάλες σκηνές; Θα πέσουν αμέσως οι εισπράξεις και τότε θα με κατηγορήσουν για διάλυση του ΚΘΒΕ. Άρα, απλώνω τη βεντάλια σε ανοιχτά θεάματα στις μεγάλες σκηνές και σε πειραματικό ρεπερτόριο στις μικρές, με Μαστοράκη, Πατεράκη κ.λπ. Είναι αυτό λαϊκισμός; Ή μήπως είναι λαϊκισμός ο Καμπανέλλης και η Μαντάμ Σουσού; Καλό είναι να γνωρίζουμε τη θεατρική μας ιστορία.

Την ίδια «συνταγή» θα εφαρμόσετε αν πάτε στο Εθνικό, όπως φημολογείται;
Πάγια αρχή μου είναι ότι, όσο ένας διευθυντής βρίσκεται στη θέση του, δεν του δυσκολεύεις το έργο, ούτε κάμπτεις το ηθικό του μιλώντας για διαδοχές. Είναι άνανδρο και αντιθεσμικό και δεν έχω κάνει τέτοιες συζητήσεις. Λέω επίσης ευθέως ότι δεν υπάρχει κανείς στον χώρο που δεν θα ήθελε αυτήν τη θέση. Όμως, το Εθνικό δεν το διαλέγεις. Σε διαλέγει ανάλογα με το έργο σου. Η στρατηγική ρεπερτορίου κάθε θεάτρου αφορά πάντα τον χώρο και τον χρόνο. Το Εθνικό είναι σύμβολο και ο ρόλος του κεντρικός στην ανάπτυξη της χώρας. Είμαι γιος του Κούρκουλου, όσα ξέρω τα έμαθα απ’ αυτόν. Κυρίως ότι το δημόσιο θέατρο πρέπει να είναι διαθέσιμο, να εφημερεύει, να παρηγορεί όλο το φάσμα των πολιτών.

Είπατε ότι το Εθνικό δεν δέχτηκε να συνεργαστεί μαζί σας, γι’ αυτό στραφήκατε σε ιδιώτη για το «Τσίρκο» και τους «Ιππής», πράγμα που σας προσάπτουν.
Έκανα δυο φορές πρόταση στον Γιάννη Χουβαρδά για ένα πρωτόκολλο συνεργασίας. Αν δεχόταν, δεν θα είχα κανέναν λόγο να πάω σε επιχειρηματία, παρόλο που η σύμβαση που έκανα με το «Ακροπόλ» ωφέλησε το ΚΘΒΕ, όπως αποδείχτηκε από τους αριθμούς, οι οποίοι λένε πάντα την αλήθεια. Η σύμβαση βρίσκεται αναρτημένη στη Διαύγεια και ορίζει ότι το ποσοστό συμμετοχής των δύο εταίρων είναι 50% και στα έξοδα και στα έσοδα. Μην παρεξηγηθεί μόνο αυτό που λέω για τη συνεργασία των δύο θεάτρων, ότι δήθεν προωθώ τη συνένωση των δύο σκηνών. Έχω δηλώσει ότι είμαι αντίθετος. Και ο Χουβαρδάς το ίδιο.

Γι’ αυτό το καλοκαίρι, που είναι επίσης δύσκολο, τι ετοιμάζετε;
Εκτός από τη Θερινή Σκηνή, θα πάμε με «Λυσιστράτη» στην Επίδαυρο, στην οποία θα συμμετέχει και ο Γιώργος Κωνσταντίνου. Συζητάμε και για τον «Μορμόλη» και μια μίνι εκδοχή της «Λωξάντρας», την οποία μας ζητάνε.

Θα σκηνοθετήσετε φέτος στην Επίδαυρο;
Δεν ξέρω ακόμα. Χρειάζομαι λίγο χρόνο να ανασυνταχτώ πνευματικά. Ύστερα από όλα όσα έγιναν, αισθάνομαι σαν να είμαι λιγάκι στην εξορία.



© www.topontiki.gr
Το «Π» σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια

σχετικά
 
Αποχαιρετισμός στα όπλα
Μερικά πράγματα κρατούν πολύ. Άλλα λίγο. Καμιά φορά αυτά που κρατούν λιγότερο έχουν μεγαλύτερη σημασία από τα άλλα.  
 
 
Μήδεια, κόκκινη φωτιά
Στις τελευταίες ολισθηρές πέτρες πάνω στον ανηφορικό δρόμο σού αποκαλύπτεται μεμιάς το θαύμα. Πολύχρωμο, θορυβώδες, ορθάνοιχτη αγκαλιά, το αρχαίο θέατρο της Επι­δαύρου σε περιμένει και φέτος όπως κάθε χρόνο, σαν από πάντα.  
 
 
Όχι τα πάντα χρήμα
Καφές, πορτοκαλάδες και λαχταριστά μπριός στο αίθριο του Βυζαντινού Μουσείου στην καρδιά της ζεστής μεσημεριανής Αθήνας με συνδαιτυμόνες τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο, τον υφυπουργό Αθλητισμού Γιάννη Ανδριανό και πολλούς δημοσιογράφους. 
 
"Έβαλα υπογραφές τηρώντας το γράμμα του Συντάγματος και τον θεσμικό μου ρόλο". Αυτό μας είπε μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, στην τελευταία δήλωσή του - πριν την λήξη της θητείας του - για την επέτειο αποκατάστασης της Δημοκρατίας. >>
ΑΡΧΕΙΟ

Σοκολατένια τεμπελόπιτα με γιαούρτι
Οι λεγόμενες πατσαβουρόπιτες, με χαρακτηριστικό τα σουρωμένα φύλλα, μπορούν να φτιαχτούν σε δεκάδες εκδοχές.>>
Σαλάτα με πέστο λιαστής ντομάτας
Μια εντυπωσιακή σαλάτα που θα εκπλήξει ευχάριστα τους καλεσμένους σας.>>
ΑΡΧΕΙΟ
Ξεφυλλίστε ολόκληρο το "Π" κάθε Δευτέρα

Τρέχον Φύλλο: Φύλλο 1826 / 21.08.14
art
πράσινο
In Vitro
εκδόσεις
Η απόρρητη ιστορία του Αιγαίου
"
-->
Ο... ΣΑΤΙΡΙΚΟΣ
Γιώργος Πιπερόπουλος
Συμμόρφωση και ευσυνειδησία οδηγούν σε ΥΠΟΤΑΓΗ!... >>
Νικήτας Χιωτίνης
Η συνταγματική αυτο-εκτροπή >>
ΑΡΧΕΙΟ
298 νεκροί δίχως αιτία
Όσο κι αν κάθε μέρα είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε κάθε είδους ακρότητα, αυτό με την κατάρριψη του Boeing 777, που μετέφερε 298 ανθρώπους, ξεπερνά τις δυνατότητές μας, τις αντοχές μας, τις πεποιθήσεις μας για τον κόσμο. >>
ΑΡΧΕΙΟ
© Copyright το Ποντίκι | All rights reserved | Powered by Byte